Proč používat video?


Mikroskop

Video lze použít jako mikroskop. Pomáhá nám totiž vidět momenty, které při běžné komunikaci nestíháme vnímat. Často jde o neverbální projevy nás či druhého, další hlubší roviny skryté pod obsahem toho, co si lidé sdělují. Běžně nevnímáme všechny roviny najednou, zvlášť když do interakce vstupuje více lidí (například učitel při práci s větší skupinou dětí, při rozhovoru s více lidmi, při vedení porady).

 

Technické možnosti videa

Díky videu se můžeme vrátit k prošlým situacím, zamýšlet se nad nimi a promýšlet souvislosti. Zpomalování, zastavení obrázku, pouštění bez zvuku, opakované přehrání úspěšného momentu – to vše pomáhá prozkoumat malé pohyby, pohledy, úsměvy, které stály u zrodu sledovaného úspěchu. Učitel může např. objevovat, co udělal, co řekl, že jindy pasivní dítě ve skupině zaregovalo aktivně na jeho instrukci.

Tyto dovednosti se pojmenovávají a člověk je může začít používat vědomě, třeba i v náročnějších situacích.

 

Trénink

V tomto přístupu nejde o přednášky a teorie o úspěšné komunikaci, které zapomeneme. Jde o praktické zkoušení, o vizuální dojem, který v nás zůstává.

 

Vizuální prožitek

bývá velmi silný a je efektivnější, než četba či rady poradce. Videotrénink je efektivní také proto, že se díváme sami na sebe. Z toho můžeme mít nejprve obavu, ale díky tomu je efekt této metody hlubší. Nahrávky bez vašeho svolení kromě videotrenéra nikdo neuvidí.