Pro školy


Efektivní učení

Naladěná komunikace

Dobé vztahy mezi dětmi


Videotrénink nabízí učitelům a lektorům videoreflexi jejich profesní komunice.

V zahraničí se tato metoda nazazývá reflektivní praxe s podporou videa (ang. Video enhanced reflective practice –  VERP).

 

Jaké jsou výhody videotréninku pro učitele:

  • Jde o podporu šitou na míru konkrétnímu učiteli. Narozdíl od jiných vzdělávacích akcí zde pracujeme na konrétních potřebách, které si učitel definuje, či které se formulují v průběhu spolupráce. Pracujeme v jeho třídě, s jeho dětmi.
  • Časově i logisticky nenáročná podpora – natáčení se uskutečňuje v průběhu práce učitele. Není tedy třeba řešit problém náhrad. Učitel si musí pouze vyhradit čas na rozhovor nad videem (cca 1h za týden či dva).
  • Video pomáhá učiteli vidět momenty, které běžně nestíhá vnímat. Většinou jsou viditělnější problémy, rušení a nespolupráce. Fungující momenty jsou často přecházeny bez povšimnutí. Na videu můžeme tyto chvíle analyzovat a hledat konkrétní příčiny toho, proč zde se věc daří.
  • Videotrénink lze využít jako podporu v situaci profesního vyhoření, či jako prevenci proti tomuto stavu.
  • Pro získání nového pohledu na „problém“ či „problematické děti“.
  • Natáčení se nikdy nepoužívá ke kontrole učitele, vždy k jeho podpoře.

 

Pro které učitele může být videotrénink přínosem:

  • učitele, kteří jsou otevření a chtějí na sobě pracovat,
  • začínající učitele, kteří cítí, že potřebují podporu a povzbuzení,
  • zkušené učitele, kteří potřebují získat znovu chuť učit, vlít optimismus do žil…
  • učitele, kteří mají problém při komunikaci s konkrétním žákem,
  • nebo učitele, kteří „jen“ chtějí zefektivňovat svou komunikaci s dětmi, zlepšovat svou vnímavost pro potřeby a neverbální projevy dětí,
  • učitele MŠ a ZŠ, SŠ i VŠ, a také lektory kroužků či vzdělávacích aktivit pro dospělé.

 

Škola - natáčení

Natáčení ve školce

 

Alena, učitelka

„Videotrénink mi dodal neuvěřitelnou sílu a novou energii pro další práci s dětmi. Na videu jsem viděla přímou reakci dětí v interakci se mnou i mezi dětmi. Některých reakcí je člověk schopen si všimnout sám, ale není schopen zaznamenat chování u všech dětí najednou v daný moment. Díky videoténinku jsem si uvědomila podstatu malých interakcí s dětmi. Zastavení se, zklidnění. Přínosný byl určitě přátelský přístup videotrenérky, ale zároveň její profesionálnost. Tuhle metodu určitě všem doporučuju.“