Pro učitele
Co přináší videoreflexe učitelům:
- mohou objevit, co dělají neuvědoměle a jak tím ovlivňují učení, chování a vztahy dětí,
- nacházet potřeby skryté za problematickým chováním,
- naladit se na svět dětí a vidět jejich očima,
- budovat ve třídě dobré vztahy,
- individualizovat a zefektivnit učení,
- zvýšit aktivaci a motivaci dětí,
- rozvíjet sociální dovednosti dětí,
- objevovat nové cesty a nápady v problémech,
- nový pohled na děti s problémovým chováním,
- získat novou energii a podněty pro vlastní rozvoj,
- získat podporu a předcházet vyhoření.
Video pomáhá učiteli vidět momenty, které běžně nestíhá vnímat. Většinou jsou viditelnější problémy, rušení a nespolupráce. Fungující momenty jsou často přecházeny bez povšimnutí. Na videu můžeme tyto chvíle analyzovat a hledat konkrétní příčiny toho, proč se zde daří.
Jde o podporu šitou na míru konkrétnímu učiteli. Na rozdíl od jiných vzdělávacích akcí zde pracujeme na konkrétních potřebách, které si učitel definuje, či které se formulují v průběhu spolupráce. Pracujeme v jeho třídě, s jeho dětmi.
Časově i logisticky nenáročná podpora – natáčení se uskutečňuje v průběhu práce učitele. Není tedy třeba řešit suplování. Učitel si musí pouze vyhradit čas na rozhovor nad videem (cca 1h za dva týdny). Natáčení se nikdy nepoužívá ke kontrole učitele, vždy k jeho podpoře.
Pro které učitele může být videotrénink přínosem:
- učitele, kteří jsou otevření a chtějí na sobě pracovat,
- začínající učitele, kteří cítí, že potřebují podporu a povzbuzení,
- učitele, kteří mají problém při komunikaci s konkrétním žákem,
- zkušené učitele, kteří potřebují vlít optimismus do žil,
- nebo učitele, kteří chtějí „jen“ zlepšovat svou práci,
- učitele MŠ a ZŠ, SŠ i VŠ, a také lektory volnočasových aktivit.
Alena, učitelka MŠ Hradec Králové
„Videotrénink mi dodal neuvěřitelnou sílu a novou energii pro další práci s dětmi. Na videu jsem viděla přímou reakci dětí v interakci se mnou i mezi dětmi. Některých reakcí je člověk schopen si všimnout sám, ale není schopen zaznamenat chování u všech dětí najednou v daný moment. Díky videoténinku jsem si uvědomila podstatu malých interakcí s dětmi. Zastavení se, zklidnění. Přínosný byl určitě přátelský přístup videotrenérky, ale zároveň její profesionálnost. Tuhle metodu určitě všem doporučuju.“